bout de souffle ( Serseri Âşıklar)

 

GODARD SİNEMASI

  

          2.Dünya savaşı sonrası ortaya çıkan, Fransız Yeni Dalga "Auteur" Akımının ilk örneklerinden  bout de souffle ( Serseri Âşıklar) Hollywood filmlerine karşılık bir parodi niteliğinde yapım. Yeni Dalga akımının en önemli özelliklerinden birisi diğer sanat dallarına gönderme yapması. ( Edebiyat, Resim) Kurgu Tekniğinde atlamalı kurgu tekniğini kullanır. Mekanlar gerçektir, Fransız sokaklarında arkaplanda tarihsel akış olduğu gibi aktarılır. Dialoglarda Fransa ve Amerika karşılaştırmasi yapılır; alt metin olarak , savaş ve iktidar sistemlerine karşıt, âşkı ve avareliği savunur. Godard aynı zamanda eril /dişil söylemleri ve kadının erkek gözünden değer yargılarının da bir eleştirisini sunar.

.

.Michel Poiccard( Jean Paul Belmando) Marsilya'da araba çalar ve bir polisi öldürür. Arkadaşları ile Roma'ya kaçmaya çalışır. Paris'de Elysées'de New York Herald Tribune gazetesi icin staj yapan Amerika'lı Patricia'yı bulur. Aralarında gelişen âşk Patricia'yı kaygılandırır. Patricia roman yazmak istemektedir, kendisinin bir suça ortak olmaması için Michel'i polislere ihbar eder sonunda. Yine de suçluluk duygusu hissetmektedir, genel olarak trajik unsurlar Brecht yöntemiyle Godard yabancılaştırma efektleriyle katharsis duygusunu engeller. Filmi hem kullandığı teknik hem de karakterlerle Amerikan yapım şirketlerinin yükselişini hem de kapitalizmi eleştiren politik bir alan haline getirir. Dolayısıyla âşk ve hiçlik öne çıkar.

 

Replikler:

 

Patricia ; Bir roman yazıyorum.

Michel ; Sen mi?

Patricia ; Neden yazmayayım? William Faulkner'i seviyor musun?

Michel ; Hayır, o kim? Yattın mı onunla?

Patricia ; Hayır, cahil şey, en sevdiğim yazardır.

Michel ; Bana ne ondan.

Patricia ; Çok sevdiğim bir yazar. Ne dersen de umrumda değil, hepsini kitabımda yazmayı düşünüyorum.

.

.

.

.Patricia ; Acı ve Hiçbirşey arasında acıyı seçerdim. Sen olsan neyi seçerdin?

Michel ; Acıyı seçmek aptalca, Hiçliği seçerdim. Acı ortalama birşey. Ya Herşey yada Hiçbirşey bence.

.

.

.Michel ; Mutlu filler gibi saklanıyoruz.

.

.

.

Patricia ; Mösyö Pervilesko Bize hayatta en büyük hırsınızı söyler misiniz?

Mösyö Pervilesko ; " Ölümsüz Olmak, sonra da Ölmek"

 

***

 

*Metnin ilk oluşum zamanı 27.09.2020 tarihinde kişisel profil  instagram sayfam olan aziza.la.ra.kugu sayfasında görünür kılınmıştır.

*Ancak kişisel sayfam aziza.la.ra.kugu sayfam doğum günümden 1 yada 2 gün sonra gibi hacklendi sanırım. İnstagram yetkilileri durumu halâ düzeltmediler.

*Blog sayfamı açtığım gün profil kısmını doldururken, sevdiğiniz yönetmenlere Godard ve Yeni Dalga Sineması nı belirtmiştim. Meğer o gün Godard vefat etmiş, tevafuk bir durum olmuş anlaşılan.

 



Yorumlar

Tüm zamanlar