Modigliani
Senaryo; Mick Davis
Art Dramatik
düzenleyen; Mick Davis
Aktör ve Aktrist kişileri; Andy Garcia, Elsa
Zylberstein..
Müzik; Guy Farley
2004’de izlediğim
İstanbul’da İstiklal Caddesinde Alkazar yada Beyoğlu sinemasında; beni derinden
etkilemedi. Modigliani benim için daha
önemli bir sanatçı. O dönemdeki dostluk kurduğum kişilerden biriyle izlemiştim,
O her zaman sinema konusunda daha tutkulu olmuştur. Hayatı boyunca benden daha
fazla film izlemiştir sanırım. En çok birlikte film izlediğim ve kritik
yapabildiğim yegane insanlardan biriydi kendisi, Allah uzun ömür versin. Başka
birisi de yine derin dostluk kurduğum insanlardan birisi bana Modigliani’nin
hayatını anlatan kitap hediye etmişti. O zamanlar portre karakalem resim çalışmalarım
oluyordu. Fotoğraf ve sinema eğitimlerine katılıyordum. Böyle kitapları kendimle birlikte obje olarak taşındığım göçebe
ömrümdeki evlere süs olarak bulundururum kitaplığımla birlikte. Biraz eksilip,
çoğalarak, derinleşerek…2000’lerin başları sanırım benim resim, sinemaya
ağırlık verdiğim dönemler. O dönemde yine belki biraz daha öncesindeki
tarihlerde dostluk kurduğum bir başka insan beni bir sinema filmi çekme
konusunda bir eğitim programına davet etmişti. Bu arkadaşım uluşlararası
düzlemde ödül alan önemli filmler yaptı, ancak ben Eğitim Sektöründe çalışmaya
başlayınca bu ünlü olan arkadaşlarla veya diğerleriyle de görüşemedik, bir
kopuş oldu. Bazen seçimler, bazen önündeki seçenekleri değerlendirme tarzın,
insanların seni nasıl yüreklendirip, bir kısım insanların seni nasıl mutsuz
edebildiği de çoklu yaşam karmaşasının çözülemez labirentleridir. Her hangi bir
konuda da ısrarcı, aman illaki şu olsun gibi bir saplantıya girmedim, yeterince
motive olamamak, yada yeterince istememiş olmak, trajik unsurlar, şunlar,
bunlar birsürü neden üretilebilir, hiçbir şey hiçbirşeyin nedeni yada tam
anlamıyla sonucu değildir de aslında. Ben biraz bu durum belirsizlikle
açıklıyorum, bir belirsizlik hacminde Heisenberg olasılığının çevresel
dinamikleriyle de ilgili. Yeni bir mümkünler dünyası olasılığı sistemi Marksist
veya ona yakın bir tablo olduğunda herkes rahat bir şekilde sanatsal
imkanlarını bir değerlendirsin bakalım, kimler daha neler neler yapabilir? Neyse
yıllar yıllar sonra tekrar Modigliani hakkında bir sohbet oldu birisiyle, artık
şuan hayatımda olmayan birisi. Hayatımda ortalama kendisi 1 yıl kadar kaldı,
sonra bir darbeyle görüşmüyoruz. Çatırdadı bir şeyler, güven unsuru çatırdadı.
Bir dostluk yada sevgililikte en önemli unsur güven ve dürüstlük sanırım. Ne
kadar güven duyabiliyor ve dürüst olabiliyorsan ilişkiniz o kadar kök salıyor
derinlere ve yükselebiliyor da aynı zamanda.
Andy Garcia çok iyi bir performans gösteriyor. Epey zaman
sonra tekrar izlemiş oldum. Tutku hem âşkta hem de sanatta birarada. Art ve
Dramatik olarak, görselliği Modigliani ve Picasso'nun ruhuna uygun bir şekilde
yorumlanmış. Film müziklerinin yoğunluğu finale doğru görsellikle çarpıcı hale
geliyor. Modigliani öleceğini bildigi halde sağlığına dikkat etmiyor ; kendine
karşı yıkıcı olduğu kadar yaratıcı deha aynı zamanda. Döneminde Picasso ile
gerilimli rekabetleri söz konusu. Bu konuda Picasso acımasız, saldırgan, burjuvavari
bir tutum içinde aktarılıyor. Modigliani kazandığı Sanat yarışmasına katılacağı
gün saldırıya uğruyor. Resim yapmak, Sanatsal yaratı onun sıradan bir yaşam
sürmesini dahi sağlıyamıyor, gururundan dolayı başkaldırıyor. Karısı 2.çocuğuna
hamileyken intihar ediyor Modigliani'nin ardından.
"Ruhunu
gördüğümde gözlerini yapacağım" diyor Modigliani karısına ilk
tanıştıklarında yaptığı tabloda. Ölmeden önce gözlerini yapıyor. İtalya'da
Yahudi bir ailenin çocuğu olarak doğuyor. Yahudi olmanın genlerine ve kültürüne
işleyen o dramatik başkaldırıda ne çok sanatçı ve bilim insanı var antropolojik
bir kazı yaptığımda. Hayatının ileriki süreçlerinde Fransa'da özgür bir eğitim
ortamı yakalasa da asla uyumlu bir burjuva olmuyor. Daima dialektik bir ruh var
; dramatik ve hipergerçek bulduğum. Yahudi olmanın benzer öğeleri ; Varolma
çabası ve asi bir yaratma edimi.
Şimdi bu yazıyı yeni
yeni anımsayışlar, bireysel tarihimden anekdotlara daha bir uzattım ve
genişlettim. 2020’de doğurmaya başlamışım, bakalım daha ne kadar
büyüyecek zamanla sözcüklerim…
Zaman ; şimdi şuanda 6 ekim 2022 saat: şimdi şuanda 01.06’
da.
Çağrışımsal mekanlarım ve kişiler; İstanbul, İstiklal
caddesi, hatırladığım 4 insan kişisi.
Yazar, yorumlayan; MEHTAP KILIÇ AZİZA LA’RA KUĞU
*Bu filmden çok daha iyisi yazabilir, oynayabilir,
yönetebilir, müziğini yapar, üzerinize partiküllerini savurabilirim; istersem ünlü ve Nobel vesairenin en mükemmel
ödülünü alıp ünlülük kervanının en tepe noktasında sizleri aşağılayabilirim en kibar formüller ve zerafetle. Slovaj Zizek öyle söylüyor, ondan esinlendim biraz. Neyse ben Filozofum herşeyden önce ve şairim ve yazar ve Global sanatçıyım. Hepiniz geberdiğinizde ben yaşıyor olacağım, gelecekte ve şimdi benim varlığım kutsanacak. İnsan kalmaya çalışmak, dürüstlük sizin zalimliğinizden, böyle şeylerden
daha değerli, çünkü ben inançlı biriyim.
Yorumlar
Yorum Gönder