Hiroshima Mon Amour; Hiroşima Sevgilim

Artistik, dramatik düzenleyici ; Alain Resnais

Senaryo içerik, Fransızca Metin; Marguerite Duras

Aktör ve Aktrist kişiler; Emmanuelle Riva, Eiji Okada

Müzik; Georges Delerue, Giovanni Fusco

            Alain Resnais ‘ın dramatik düzenlemesiyle ( 1959) Yeni Dalga akımı film özelliği göstermektedir. Margurite Duras'ın güçlü edebi varsıllığı öncelikli kavramlardandır. Margurite Duras, Global Sanatçı çok kimlikli Yazar, Edebiyat Dehası Türkçe eserleriyle Margurite Duras’ı her an aşabilecek usta kadın kişisi MEHTAP KILIÇ AZİZA LA’RA KUĞU’nun bireysel tarihinde sempati duyduğu kadın kişilerden birisidir.

     Kısa ve yalın konuşma dilini edebiyata en derin anlamlarla aktarır. İnsandaki yıkıcılık ve yaratma güdüsü bu eserde özellikle âşk sözkonusu olduğunda daha netleşiyor. Aynı zamanda toplumsal hafıza ile kişisel hafızanın aslında birbirini nasıl etkilediğine tanık oluyoruz. Yıkımın âşk ile aşılmak istendiğini ve belleğin toplumsal olana kayıtsız kalamayışını Alain Resnais insanın tarihsel bir olguya karşı nasıl savunmasız olabileceğini gösteriyor. Ruhu derinden etkiliyor. Özellikle şimdiki zamanın salgın sürecinde; burada bahsettiğim salgın süreci bu metni 15 haziran 2020’de ilk defa doğurmaya başlamışım. Ancak Yeni Dalga sineması ile tanışıklığım, film okuma, yorumlama geçmişimiz 2000’li yıllara uzanır. Belki daha bile öncesinde…O tarihlerden yakın dostluklarımla birlikte kritize ettiğimiz mazinin entelektüel hazinesi  belleğimde birikim olarak varlığını sürdürmektedir. Albert Camus'nün eseri kadar sarsıcı bir yapıt.
Hiroşima'ya atılan bombanın ardından barışla ilgili çekilen filmde oynayan Emmanuelle Riva, Hiroşima'da kalan son iki gecesini Eiji Okada ile geçirir. Eiji, Emmanuele'nin kısa sürede ülkesi olan Fransa'ya döneceğini öğrenince Hiroşima'da onunla kalması için uğraşır. Bu esnada Emmanuelle ikinci dünya savaşında alman bir asker olan ilk âşkını hatırlar.
.
.

 Replikler;

"Neden sen, neden sen bu şehirde, bu gecede,0 birbirinden ayırtedilemeyen diğer insanlara benzemiyorsun?"
.
.Kadın; "Seninle karşılaşıyorum. Hatırlıyorum seni. Âşkın boyutlarına göre kurulmuş bu kent."
.
."...Tıpkı âşkta olduğu gibi bir sanı beliriyor insanın içinde, hiç unutamayacağı sanısı, ben de hiç unutamayacağım sanmıştım Hiroşima'yı bu yüzden. Tıpkı âşkta olduğu gibi..."
.

.

 Film ile birlikte düşündüğüm eşzamanlı okuma ve izlemeler;

*Margurite Duras metinleri

*Alain Resnais ve Yeni Dalga sineması

*Albert Camus , Veba eseri

*Roland Barthes, Bir Âşk Söyleminden Parçalar




Yorumlar

Tüm zamanlar