Portrait of a lady
on fire
Alev almış bir
genç kızın portresi
Actress
Özneler; Noémie Merlant, Adèle Haenel'in
Artistik
ve Dramatik düzenleyici Özne: Céline Sciamma
Senaryo
Öznesi: Céline Sciamma
Ödülü:
Cannes Film Festivalinde senaryo, yönetmen…çok ödüllü
Sinematografik ve artistik olarak Bertolucci
formunda romantik dialoglar ve sahneler ancak dramatik olarak hiç de alışık olunmayan feminist
bir eleştiri perspektifinden sunuluyor. Seline Sciamma eril bakışı ile
tanımlanan ve bakılan nesne formunda sunulan kadın imajı tamamen özneleşiyor.
İlk defa bir filmde erkek figürleri başrol dışında birkaç kısıtlı alanda sunulduğunu
görüyorum. Sinemada belirleyici ve baskın karakterlerin hepsi de Öznedir,
hiçbir Kadın nesne formunda sunulmamıştır. Neredeyse erkek arkaplanda tarihin
yitip giden figürleri gibi etkisiz varlıklar halindedir. Yine de erkekliğin
hortlayan gölgesi kadınların bilinçdışı kaygılarının merkezinde kaçıp kurtulmak
istedikleri imgesel olmasa da simgesel olarak sezdirilir. Marksist literatüre
göre sosyo ekonomik farklı sınıfsal
kimlik oluşumları ; burjuva değer yargılarının olduğu dönemi yansıtan
aristokrasinin Öznesi kadın, küçük burjuva Ressam ve hizmetçi İşçi Kadın
arasında geçen olayların teması aslında zorla evlendirilmek istenen bir kadının
direnişini anlatıyor. Sinema filminde aynı zamanda Marksist bir işbirliği ve direnme
formunun aristokrasiyi temsil eden kadınlar tarafından temsilinin mümkün olamadığını
çünkü evlilik formunun kadının seçimi tarafından belirlenmeyen geleneksel
belirlenmişlikle oluştuğunu net bir şekilde yansıtıyor olguların gelişimi. Küçük
Burjuva temsili olan Özne Kadınlar ve İşçi sınıfını temsil eden Özne Kadınlar
Feminist bir Kadınlık kimliğini
vurgulayan bir direniş unsuru olarak birlikte ateşin etrafında dayanışma örneği
gösteriyorlar dramatik ve artistik sahne akış formunun belli bir zaman noktasında. Burada artık aristokrasiyi temsil eden ve
kendi rızası olmadan evlendirilen aristokrasiden biri olmasına rağmen feminist
dayanışmanın bir Öznesi olan Direnen Kadın görüyoruz. Buna direnmeye çalışırken
ressam ve resmi yapılan kişi arasında bir âşk gelişiyor. ÂŞK’ın savunulma
biçimi her türlü belirlenen kimliklere karşı direnen bir form olarak beliriyor.
Filmde otantik bir atmofser, ateş ve su elementleri ; âşkı ve doğurganlığı
simgeliyor. Kadın çıplaklığı hiçbir şekilde arzu nesnesi olarak sunulan bir et
parçası değil, bakılan ve arzulanan nesneleşmiş bir formun tekrarı ve
indirgemeciliği değil; acı çeken, duygusal dalgalanmaları, tutkuları olan
akışkan öznelerin canlı ve yaşayan tezahürleridir.
Tarih: 20.02.2022 kişisel instagram
sayfam aziza.la.ra.kugu da ilk defa paylaşılmıştır. Şimdi bloğuma aktardım yeni
yorumlamalarımla daha da geliştirdim. 18.10.2022 saat: 22.30
Yorumlar
Yorum Gönder